Menu

Briefadres

Als u geen woonadres heeft als bedoeld in de Wet Basisregistratie personen (BRP), kunt u zich in bepaalde gevallen inschrijven op een briefadres. Dit wil zeggen dat u hier niet woont, maar wel bereikbaar bent voor overheidsinstanties. Een briefadres is mogelijk als u bijvoorbeeld in een zorginstelling, blijf-van-mijn-lijfhuis of een gevangenis zit. Ook in bijzondere situaties kan er eventueel een briefadres verleend worden. Een briefadres is in principe tijdelijk. De gemeente spreekt in veel gevallen met u af hoe lang u op een briefadres ingeschreven mag blijven.

Een briefadres is het adres waar de hoofdbewoner er voor zorgt dat u post ontvangt van officiƫle instellingen, zoals bijvoorbeeld een oproep voor verkiezingen of post van de Belastingdienst. Deze persoon moet ervoor zorgen dat u de post persoonlijk ontvangt. Het is niet mogelijk een briefadres te hebben op een postbus of leeg adres. Wanneer u een verzoek indient voor een inschrijving op een briefadres onderzoekt de gemeente of u echt geen vast woonadres heeft. Het briefadres waarmee u zich wilt laten inschrijven, moet een bekend adres zijn in de BRP.

Online aanvragen briefadres

Meenemen

  • uw geldige identiteitsbewijs;
  • ondertekende schriftelijke toestemming van de briefadresgever, bijvoorbeeld de hoofdbewoner van het briefadres;
  • identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever.